Na zwarte piet, straks weer cowboys langs de deuren

Janken
Ik kan wel janken van wat ik allemaal in “dat licht” heb meegemaakt.

Onafhanklijk advies 
Je weet misschien nog wel dat we 5 jaar terug met EchtLicht BV zijn gestart. Nu staan we aan de vooravond van de doorbraak van EchtlichtAdvies. Onafhankelijk lichtadvies geven. Niet gebonden aan merken en producten.

                  
Direct naar de aanbieding? 
scroll helemaal naar beneden

Waarom

Maar hoezo? Waarom nu ineens onafhankelijk advies zal je denken.Wij zijn indertijd begonnen om bij elke offerte   een mooi lichtplan te maken met alles erop en eraan: Opname van de huidige situatie,   het soort werk dat uitgevoerd wordt, hoe is de huidige verlichting, hoe moet de   gewenste verlichting worden, etc. We pasten de NEN normen toe in een professioneel   ontwerpprogramma. En kwamen tot mooie, gevarieerde, en vooral werkbare   oplossingen. We lieten onze creativiteit er op los. We hadden meerdere oplossingen.

De klant kon kiezen

En dat deed hij. Nou en of. Maar niet altijd voor ons. Nee het lichtplan ging meer keren dan we lief hadden naar de concurrent. Die vervolgens wel even “een prijsje” maakte. Regelmatig met inferieur materiaal. Maar wel lekker goedkoop. 
Klanten kozen daar regelmatig voor. Wisten zij veel. Zij dachten dat het OK was.
Dus die leerschool was best duur. Dat begrijp je.
En wat nu?
Tja, maar hoe dat op te lossen?. Lichtplannen ben ik altijd voorafgaand aan een offerte blijven maken. En de klanten waarderen dat enorm. Ik werd steeds meer als de lichtexpert, nou ja, vooruit, lichtadviseur gezien.

De stap naar Lichtadvies
Een van mijn leveranciers vroeg eens aan mij: Joh, Jan, vind je het goed dat ik een keer een bak koffie bij je kom drinken. Tuurlijk, prima! Af en toe moet je bijpraten met je fabrikanten.
Hij begon z’n verhaal dat zij als fabrikant een nieuwe koers gingen varen. Dat betekende eigenlijk dat ze met minder afnemers wilden gaan werken. Ze wilden het liefst samenwerken met échte specialisten.
Verlichtingsspecialisten.

Ik ben opgestaan en heb hem de hand geschud: “Maarten, beste jongen, ik begrijp van je dat dit zoveel inhoudt, dat je afscheid van me neemt. En daarom wil ik je de hand schudden. En wil ik je hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking in de afgelopen……”                                           
Hoho, onderbrak Maarten: “Wij gaan helemaal geen afscheid nemen”
“Hoezo niet?”
“Omdat jij ook tot één van die verlichtingsspecialisten behoort in Nederland. En daar hebben we er maar een stuk of 35 van”.

Ik onderschatte mezelf

Zo zie je dus, dat ik een beetje aan onderschatting leed. Ik was apetrots toen ik dat hoorde!
Wat ik daarna nooit meer gedaan heb, is lichtplannen weggeven. Bij een offerte legde ik het lichtplan met de laptop wel uit, maar overhandigde het niet. Bij opdracht maakte ik pas een kopie ten behoeve van de installatie. En niet eerder.

Cowboys.

Ik had je gezegd dat ik er iets over zou vertellen.
In de markt van verlichting kun je, gewapend met lagere school, zwemdiploma,  auto en een rijbewijs, led verlichting verkopen. Geen punt. Ook als je niets van de techniek, de normen en de risico’s weet. Je aapt je collega’s na en zoekt een nog goedkoper product. Van wie, alleen Joost die het weet. En dat verkoop je. Of de klant daarmee voor de lange termijn geholpen is, zal je een rotzorg zijn, als je maar omzet hebt. De klant weet niet beter dan dat hij iets goeds koopt. En lekker goedkoop. Of had hij moeten denken: “Het is te mooi om waar te zijn?” Nou, vaak wel dus.
De klant belazerd
Als specialist gaat me dit aan het hart. Je moet mee in al die gebakken lucht en de klant is de sigaar. En dat laatste vind ik eigenlijk nog het ergste: Klanten worden belazerd.
Één voorbeeld: Een 20W led buis vervangt er een van 58W. Nou, dacht het niet: Uit een 58W buis komt 5200 lumen en uit een 20W led buis maximaal 3200 lumen. Snap je? Dat kan dus nooit. Maar kijk maar eens hoeveel er wordt aangeboden met die shit verhalen.
Zo weet ik nog wel een goeie: Een vooraanstaand fabrikant (wereldspeler) biedt een armatuur aan met 8800 lumen. In het armatuur zitten 4 strips van 2200 lumen elk. Klopt, ik hoor het je zeggen: 4 x 2200 = 8800. Vervolgens doen we er een melkwit doorschijnende kap overheen. Maar met die melkwitte kap kunnen we de  de lichtopbrengst zomaar met 20% verlagen. Of wel, er blijven over: 7040 lumen. Zelfs het diagram in het lichtplan vermelde 8800 lumen en niet zoals had gemoeten: 7040 lumen.

Tot overmaat van ramp

Komt nog bij dat de klant volgens de normen 300 lux moest hebben. Het lichtplan van deze roemruchte aanbieder gaf 245 lux aan. Maar met bovengenoemde gegevens kom je niet hoger dan 80% van 245 = 196 lux. De norm  voor??? Ja waarvóór?   Niet om machines te bedienen. Zoals het hier moest.
Deze “cowboy” bood dus even 30% minder licht aan dan nodig is. Leuk voor de medewerkers die in deze hal moeten werken!! Oh ja en de oude verlichting gaf 180 lux….. Dus veel zouden ze er niet mee opschieten.

De klant nam het juiste besluit
En daar kwam ik aan met m’n offerte. Kansloos!
Maar wel de opdracht gekregen. Huh?? Omdat ik de klant wakker wist  te schudden. En hij me 100% vertrouwde. Da’s dan ook weer een mooie thuiskomer.

De invloed van licht op Efficiency, Kwaliteit en Arbo  
Daarover vertel ik meer in volgende mails.

En daarom EchtlichtAdvies

Voor:

  • lichtadvies
  • lichtplan
  • bestek
  • leveranciersselectie
  • rendementsberekening
  • hulp bij financiering
  • projectbegeleiding
  • oplevering
  • nazorg

En dit is wat ik je gun

  • goed licht
  • met de juiste specificaties
  • tegen marktconforme prijzen
  • en een goed rendement
  • om prettig in te werken
1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *